torsdag den 19. december 2013

Sienna Mercer: Ulvehyl : Min bror, varulven

En af mine veninder syntes jeg skulle anmelde serien om 'Min søster, vampyren' af Sienna Mercer. Men den er ikke så ny at det gør noget, og jeg synes egentlig selv at det er sjovt at skrive om nye bøger, som andre måske ikke er  nået til endnu.

Ulvehyl er første del i serien 'Min bror, varulven', der sikkert kan få en god portion læsere ved på mange måder at have samme koncept som 'min søster, vampyren'.

Daniel og Justin er tvillinger, født med kun 6 minutters mellemrum. Deres fars store hemmelighed er, at han er varulv, og at halvdelen af hans børn også vil blive varulve ved første fuldmåne efter deres 13-års fødselsdag. 
Da Justin udviser typiske varulvetræk: Sportsglad og med lynhurtige reflekser, har faren afsløret sin hemmelighed for ham, men ikke for Daniel.

Daniel er vild med musik, har sit eget band og er måske en smule mere indadvendt.
Ifølge bogens logik er det derfor klart at det er Daniel, der på deres fødselsdagsfuldmånenat pludselig får lange negle og hår i ansigtet.
Der går en hel, laaaang dag, før Daniel og Justin får rede på situationen og overblik over alle problemerne. Justin havde regnet med at bruge sine varulvekræfter til sin sport samtidig med at Daniel febrilsk forsøger at skjule sin varulvethed for den søde pige, der lige er flyttet ind overfor. For ikke at tale om hvor svært det er at spille guitar når neglene pludselig bliver til kløer!

Jeg synes at bogen var virkelig sjov. Den balancerer fint mellem fortællingen om at være ung med hormonerne dansende i kroppen, og så den basale 'what if'-historie, hvor alt bøvlet ved at være en slags monster giver plads til alskens Buster Keaton-agtige scener.

Et kvalitetsstempel er, at jeg uden videre fik min yngste søn (9 år) på at læse den, fordi han kunne høre mig grine under læsningen. 
Så den vil jeg uden videre hurlumhej formidle til alle børn der holder af en sjov bog med lidt alvor neden under alt det sjove

Ingen kommentarer:

Send en kommentar