onsdag den 15. januar 2014

Camilla Wandahl: Havets tåre

Det nyeste påfund fra Zoom On er tilføjelsen 'romance' (og så et lyserødt hjerte, så man ikke er i tvivl). Jeg håber lidt at de potentielle læsere ikke bare tager bøgerne på romance-delen, for det ville faktisk være ærgerligt!

I "Havets tåre" er 16-årige  Lejla hovedperson. Hun var lige ved at drukne under en pludseligt opstået storm på havet for et år siden. Siden har hun ikke grædt, selv ikke da hendes forældre blev skilt.

Hendes morforældre inviterer hele familien (dog ikke Lejlas far) på krydstogt, og så sker der ting og sager. Lejla føler sig både frastødt og draget af havet, hun skal tage sig af sin irriterende kusine Vera på 14 år, og så er der Seth. Seth, som har grønt hår og gyldne øjne og er det lækreste, Lejla nogensinde har lagt øjne på.
Desværre er der også Seths flotte ekskæreste Ania med det brændende blik - og Lejlas mor der aldrig taler om noget der er vigtigt, men alligevel hele tiden vil tale med Lejla.

Historien handler ganske rigtigt om kærlighed, men jeg synes også den handler om at være ung og prøve at finde sine egne ben på trods af de modsatrettede krav, omgivelserne stiller. Og så synes jeg det var dejligt at bogen ikke kammede over i at handle om dødsønsker og den slags, selv om der på et tidspunkt er lagt op til det. Lejla er ikke specielt moden, men det passer måske meget godt med hvordan 16-årige piger er? Jeg har ingen piger selv, så jeg er både forskånet og afskåret fra at finde ud af det.

Alt i alt en fin læseoplevelse, som jeg tænker passer til piger fra ca. 11 år og opefter. Ikke som sådan en ungdomsbog, men det antyder forsiden heller ikke.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar