torsdag den 16. januar 2014

Anne-Marie Donslund: Skate "Ramz"

Der er gang i anmelderiet, for på lørdag er der bogcafé for børn, og jo mere jeg har formuleret, jo bedre tror jeg selv på at det går! Jeg har fået lavet en pæn lille folder til formålet - jeg har lagt forsiden af den nederst i dette indlæg.

Der skrives mange bøger med fokus på drengeliv i øjeblikket. Jeg tror der er en mere eller mindre skjult dagsorden om at få flere drenge til at læse skønlitteratur - tiden må vise om det virker.

Skate "Ramz" er første del i en ny dansk skater-serie.
Teenagerne Rasmus "Ramz", Gustav "Gus" og Holger bruger al deres tid på at stå på skateboard. Skole, piger og forældre interesserer dem kun for så vidt at de kan undgå ballade. Men der er langt til den nærmeste skaterpark, så de tre drenge ønsker mere end noget andet at få bygget en i deres by.
De finder en forladt fabrikshal der ville egne sig perfekt til formålet. Men i hallen bor skralderen PsykoSvend, der måske er en sindssyg morder.
Da Rasmus mister sin fødselsdagsgave, et splinternyt supersejt skateboard, i den nedlagte fabrik kommer der skub i sagerne.

Som mor til en teenage-dreng synes jeg sproget mellem drengene er ret godt ramt. Jeg kender ikke så meget til skater-fagsproget, men selve omgangstonen og humoren virker autentisk. Når de tager pis på billetdamen i toget eller hadelæreren Brian Bæ er det lige i øjet.
Det virker også godt at drengene ikke er superdygtige til deres skatertricks, og at meget af tiden går med at samle sig selv op efter et fald.

Forældrene ligner også nogen jeg kender! Spændet mellem at være skideflinke og helt vildt irriterede/irriterende er godt ramt.

Den eneste jeg ikke er helt vild med, er hjemløse PsykoSvend. Drengenes skræk for ham er fint beskrevet, men det er godt nok belejligt at han lige har de egenskaber der kan gøre deres drøm til virkelighed. Men det er selvfølgelig nice at tænke sig at den slags kunne ske.
Wish me luck this saturday!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar